Monday, August 10, 2009

Skriva hemligheter i det antika Grekland: vad Aristoteles kan lära oss om skönlitteratur

OM 2.300 år sedan, reglerna för berättande fastställdes av en man som var, åtminstone enligt legenden den sista person som vet allt. Han var en filosof och vetenskapsman, samt en student av Platon. Idag är namnet på Aristoteles är synonymt med vetenskaplig och filosofisk briljans. Men visste du att han var en expert på att skriva också? I hans ofullständiga arbete Poetics, Aristoteles anges flera enkla regler för att hjälpa blivande författare uppnå detta firade grekiska idealet: perfektion.

De nya var okänd i det antika Grekland, men Aristoteles var väl bevandrade i den mest populära formen av underhållning av sin tid: att spela. Han var inte, såvitt vi vet, en dramatiker själv. Men han på teatern i samma anda av utredning och granskning som han visade i alla ämnen. Snart nog upptäckte han att framgångsrika spelar hade vissa saker gemensamt.

Inte bara är de flesta av Aristoteles regler fortfarande gäller för samtida skönlitteratur, drama och screenwriting, men många av dem är ännu marknadsförs av moderna så kallade historia experter "som sin egen. Dessa människor skulle få er att tro att deras visdom kommer från många års erfarenhet och analys, men i själva verket delar av berättande har varit känt i årtusenden. Du kan spara dig mycket tid - samt workshop arvoden - genom att gå närmare källan själv.

Efter bara ett par pärlor från en stor guldgruva att som en del av vårt kulturarv, är gratis för den som tar. Dessa iakttagelser som är relevanta för författare i dag som de var när Aristoteles första skrev dem.

1 Alla berättelser består av fem delar: inställning, karaktär, tomt, dialog och eftertanke. Genom "tänkte:" Aristoteles menade någonting som liknar en karaktär motivation eller avsikt. (Han ingick även en kategori för melodin, som handlade om musik som tillsammans spelar.) När dessa faktorer kombineras på sina rätta proportioner, effekten är att skapa ett verk av en glädjande helheten - en fantastisk historia. Och för att uppnå dessa proportioner, de delar också att ockupera sin rättmätiga plats, för vissa kategorier är viktigare än andra. En historia som betonade inställning över tomt, till exempel helt enkelt inte skulle fungera. Varför inte? Detta leder oss till nästa punkt:

2 Rita är allt. "Den första stora, liv och själ, så att säga, med en historia, är det tomt," Aristoteles skrev. Folk har betalat stora summor för att få veta vad denna son till en Thracian läkare har försökt att berätta för oss gratis hela tiden: Vi kan förlåta en bra historia illa sagt, men ingen dålig berättelse emballeras i blommig prosa.

3 Karaktärer komma andra. Efter tomt, nästa viktiga fråga är: Vilka är aktörerna? För ett tecken till arbete, Aristoteles skrev, fyra aspekter måste utvecklas.

* Först, hon måste vara "bra", vilket betyder inte att hon är en nunna eller en Girl Scout, men att hon har vissa inneboende, utlösning kvalitet som vinner respekt för dina läsare.

* Andra, hon måste vara "lämpliga" - det vill säga hennes olika egenskaper måste vara meningsfullt, baserat på hennes identitet. Till exempel, en servering flicka bör inte bo i en herrgård och en dam ska inte diskmedel.

* Det tredje kvalitet är att hon måste vara "trovärdigt" eller realistiska, vi måste tro att hon skulle kunna existera, även om vi vet att det är ett verk av fantasin.

* Den fjärde kvalitet är konsekvens. En karaktär inte bör Stark Raving arg på en sida och frisk på nästa.

4 Håll dina läsare anslutna genom att använda sig av återföringar. Reverseringar (Aristoteles kallade dem "peripeties") inträffar när saker i din berättelse förändring från ett tillstånd till dess motsats. Två exempel: Ett bröllop fest (en lycklig händelse) är präglade av plötslig död i brudens far (sorglig), ett barn är fött (en kärleksfull tillfälle) i mitten av en orkan (en katastrof).

5 Ett annat sätt att koppla läsare är att använda upptäckter. Genom upptäckter, Aristoteles menade de stunder när din hjälte lär sig något, antingen om sig själv eller någon av de andra tecken, som har en inverkan på riktningen av historien. Vi kanske tror att dessa i dag så enkelt tomt vändningar. Men det finns egentligen inget enkelt om tomten vändningar, åtminstone inte när de klarat sig bra. De är som mest effektiva när de uppfyller en viss uppsättning förväntningar. Aristoteles vill varna oss mot att kasta några bisarra EGENHET i vår berättelse bara för att vara upprörande, eftersom detta är inte bra berättande.

"Den finaste formen av upptäckten består av peripety", skrev han. Med andra ord, det är mest tillfredsställande att dina läsare när en återföring uppstår en direkt följd av en upptäckt. Här är ett exempel från ett spel som de flesta av oss var tvungen att läsa på gymnasiet, och som är samtida med Aristoteles själv: Oidipus kungen. När Oidipus får veta att kvinnan han gift och hade barn med är i själva verket hans mor - en upptäckt - det är orsaken till hans vändning från lycka till elände. Denna nya stat, i sin tur leder till hans eventuella självstympning och exil.

Tänk hur mycket mindre effektiva berättelsen om Oidipus kungen, som Aristoteles ansåg de finaste tragedi någonsin skrivit, skulle ha haft hjälten aldrig veta sanningen om sin mor. Eller tänk om hans blindhet hade uppstått från några andra orsaker - ett krig eller en sjukdom, till exempel. Skulle de delar av historien har fortfarande samma dramatiska effekter om man inte kom från den andra?

Varför annars är upptäckter och återföringar viktigt? Eftersom de bidrar till ett brett känslomässigt spektrum som stavas skillnaden mellan genomsnitt fiction och fantastisk litteratur. Det bästa berättelser inte bara utforska en känsla, men täcker spektrumet av mänskliga känslor. (Och även om vi är på ämnet, vad är skillnaden mellan fiktion och litteratur? Den tidigare bara underhåller, den sistnämnda har befogenhet att påminna oss om vår gemensamma mänsklighet, och även förändra liv.)

6 Den perfekta tomten är enkel, inte komplicerat. Den som har spenderat månader arbeta på en historia bara för att få veta att det var för mycket som händer kommer att uppskatta detta. I våra försök att skapa berättelser som läsarna tycker är intressant, vi ofta kan fela för långt på sidan av försiktighet med stringing tillsammans incident efter incident, tills vi har ett teoretiskt oändlig kedja av orsak och verkan. Hur är en att veta hur mycket är tillräckligt? Vår gamla toga-bär vän hade ett svar på att en också.

"Tomten bör denna inramning att, även utan att se saker ske, han som bara hör hänsyn till dessa skall fyllas med känslor vid incidenter," Aristoteles berättar. Fundera ett ögonblick på din favorit romaner och filmer. Hur lätt är det för dig att förklara för någon annan vad de kan tänka om? Mest troligt, svaret är "mycket". Som min egen redaktör på HarperCollins berättade för mig många gånger, om du inte kan förklara innebörden av din berättelse i två eller tre meningar på sin höjd, så det är inte redo än.

Så, vad är det bästa sättet för moderna författare att Aristoteles råd? De mest användbara tillvägagångssätt skulle vara att diskutera de punkter som jag har beskrivit med din skriftliga grupp. Aristoteles är mycket lättare att läsa när man har folk att prata honom med - och han är värt ansträngningen. Eller få en kopia av Poetics för dig själv och läsa det. Ser du hur hans poäng kan användas för att förbättra ditt eget arbete?

För övrigt var det smidigt att segla en gång vår forntida student författarmetoder uppnått målet att alla litterära hoppfulla - publicering, eller när det gäller dramatiker, produktion? Inte riktigt. "Eftersom det har diktare före honom stark i flera arter av tragedi, kritikerna nu förväntar [författare] överträffa var en av hans föregångare," Aristoteles intones.

Med andra ord 25 år sedan, författare redan väntar deras recensioner med fjärilar i magen. Vissa saker ändrar sig aldrig.

MEDEL

Det finns ett antal olika översättningar av Poetics tillgänglig i bokhandlar och på nätet. För denna artikel har jag använt Modern Bibliotekets Introduktion till Aristoteles, redigerad av Richard McKeon och publicerats av Random House (1947). Oavsett vilken översättning du väljer jag också rekommenderar att du använder en Studiehandbok; få leder genom googla "Aristoteles Poetics + Studiehandbok."

WORKOUT

Fråga dig själv hur ditt nuvarande arbete som rymmer upp till de normer som diskuteras i artikeln. Till exempel:

1. Är varje del av din berättelse i sina rätta proportioner? Är din tomt är överväldigade av andra faktorer?

2. Är din tomt tydlig och lätt att uttrycka i högst två eller tre meningar? Här är ett sätt att besvara denna fråga och ha kul på samma gång: Ta ditt betydande andra eller en god vän och tala om för honom att låtsas att han är en editor. Gå in i rummet och stigning din berättelse i högst 30 sekunder. Det handlar inte om hårt försäljning, det är att vara klar och koncis. Det är utmärkt praktiken, förresten, för det ögonblick då du måste göra det här på riktigt.

3. Är din protagonist sympatiska, lämpligt, trovärdig, konsekvent?

4. Har din berättelse innehåller en intressant upptäckt eller två, och innebär en vändning då uppstår från dem?

5. Kom ihåg, som alltid, att reglerna var till för att brytas. När du bryter dem av en slump, det är amatörskap. När du dela upp dem med flit, det är stil.

- W. K.

William Kowalski är en prisbelönt romanförfattare och FILMFÖRFATTARE. Lovely till Sist hans screenplay co-skriven med direktör Markus Griesshammer, är just nu i produktion.


Namngiven Works: Poetics (fakta arbete)

Källa Strecksats: Kowalski, William. "Skriva hemligheter i det antika Grekland: vad Aristoteles kan lära oss om fiktion. (STEG FÖR STEG)." Författaren 121,3 (mars 2008): 34. Akademiska OneFile. Gale. Broward County biblioteket. 10 aug 2009
.


Subscribe to USA TODAY







(Web-Page) http://writers2008.googlepages.com/home


46% off Bestsellers at booksamillion.com















(Album / Profile) http://www.facebook.com/album.php?aid=10035&id=1661531726&l=f3f19215d0


Shop the Official Coca-Cola Store!


leonard.wilson2008@hotmail.com

No comments: